lunes, 10 de septiembre de 2012

Reconstrucció de l'experiment de Robert Hooke (1665)


Objectius.
1.      Observar  les càmeres de Suro
2.      Reconstruir l'experiment de Robert Hooke (1665).

Introducció teòrica.
Aquest experiment té un gran valor històric al ser el mateix que va efectuar el 1665 l'anglès Robert Hooke, que va ser el primer home en observà les cèl.lules i a qui es deu el nom, ja que al trobar-se amb aquesta estructura en foma de besc de la secció de suro li va donar el nom de Cell  a les cavitats que veia. La traducció al llatí és cellula que és la que ha passat al llenguatge científic amb un significat més complex.

Material.
ñ     Un tap de Suro
ñ     Fulla d'afaitar o bisturí i pinces
ñ     Porta i cubre objectes
ñ     Un microscopi òptic

Procediment, 
1.      Amb la fulla d'afaitar o el bisturí ben afilar fen talls molt prims de un tap de suro tot fent seccions.
2.      Agafem les virutes amb les pinces i es coloca al portaobjectes. Afegim una gota d'aigua i posem a sobre el cubreobjectes.
3.      Observem la preparació amb l'objectiu de menor augment afinant l'enfocament amb els cargols macro i micrométrics del miscroscopi.

Resultats, Càlculs i gràfics.
ñ     Apareixen nombroses espais que corresponen a una estructura que sembla un besc d'abelles. Els marges dels espais corresponen a les pareds cel.lulars, que en aquest cas molt reforçades per una substància anomenada Suberina  que pot arribar a determinar la mort de la cél.lula.
Imatge del que va veure Hooke
Orientacions Didàctiques.
ñ     Aquesta pràctica de reconstrucció històrica entra dins de l'explicació teòrica de la Cèl.lula
ñ     Té la part positiva de repetir una experiència clássica que apareix en tots els llibres d'Història de les Ciències.

Temporització.
1.   Uns 10 minuts per explicar que han de fer els alumnes.
2.  Uns 30 minuts per fer els talls i el montatge de les mostres i la seva posterior observació.
3.  Uns 10 minuts per fer els dibuixos
4.  Uns 10 minutos per tal de fer la recollida de material i neteja

Orientacions Tècniques
ñ    Cal vigilar amb l'ús de la fulla d'afaitar o del bisturí per tal de no produir-se talls.
ñ    Una vegada acabada la pràctica cal assecar molt bé els estris emprats.
ñ    Cal recordar els mecanismes correctes de funcionament dels microscopis per tal de no fer-los malbé.

Gestió de residus.
ñ    Tant els taps de suro com les restes dels talls van al contenidor d'orgànica.

 Propostes de recerca.

ñ      Es poden buscar fotografies per beure si realment son semblants a les vistes per ells.
ñ      ¿Tots els suros son iguals?. Es podria fer amb suros diferents i que els alumnes comparesin


Nacho Padró

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Quin és el teu Super-Comentari?