Objectius.
1.
Observar les càmeres de Suro
2.
Reconstruir
l'experiment de Robert Hooke (1665).
Introducció teòrica.
Aquest
experiment té un gran valor històric al ser el mateix que va efectuar el 1665
l'anglès Robert Hooke, que va ser el primer home en observà les cèl.lules i a
qui es deu el nom, ja que al trobar-se amb aquesta estructura en foma de besc
de la secció de suro li va donar el nom de Cell a les cavitats que veia. La traducció al
llatí és cellula que és la que ha passat al llenguatge científic amb un
significat més complex.
Material.
ñ Un tap de Suro
ñ Fulla d'afaitar o bisturí i pinces
ñ Porta i cubre objectes
ñ Un microscopi òptic
Procediment,
1.
Amb
la fulla d'afaitar o el bisturí ben afilar fen talls molt prims de un tap de
suro tot fent seccions.
2.
Agafem
les virutes amb les pinces i es
coloca al portaobjectes. Afegim una gota d'aigua i posem a sobre el
cubreobjectes.
3.
Observem
la preparació amb l'objectiu de menor augment afinant l'enfocament amb els
cargols macro i micrométrics del miscroscopi.
Resultats, Càlculs i gràfics.
ñ Apareixen nombroses espais que
corresponen a una estructura que sembla un besc d'abelles. Els marges dels
espais corresponen a les pareds cel.lulars, que en aquest cas molt reforçades
per una substància anomenada Suberina que pot arribar a determinar la mort de la
cél.lula.
Imatge del que va veure Hooke |
Orientacions Didàctiques.
ñ Aquesta pràctica de reconstrucció
històrica entra dins de l'explicació teòrica de la Cèl.lula
ñ Té la part positiva de repetir una
experiència clássica que apareix en tots els llibres d'Història de les
Ciències.
Temporització.
1.
Uns
10 minuts per explicar que han de fer els alumnes.
2. Uns 30 minuts per fer els talls i el
montatge de les mostres i la seva posterior observació.
3. Uns 10 minuts per fer els dibuixos
4. Uns 10 minutos per tal de fer la
recollida de material i neteja
Orientacions Tècniques
ñ Cal vigilar amb l'ús de la fulla
d'afaitar o del bisturí per tal de no produir-se talls.
ñ Una vegada acabada la pràctica cal
assecar molt bé els estris emprats.
ñ Cal recordar els mecanismes
correctes de funcionament dels microscopis per tal de no fer-los malbé.
Gestió de residus.
ñ Tant els taps de suro com les restes
dels talls van al contenidor d'orgànica.
Propostes de recerca.
ñ Es poden buscar fotografies per
beure si realment son semblants a les vistes per ells.
ñ ¿Tots els suros son iguals?. Es
podria fer amb suros diferents i que els alumnes comparesin
Nacho Padró
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Quin és el teu Super-Comentari?